Aftellen.. Gili's,Lombok, Bali en nu Sumatra - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Jorinde Laan - WaarBenJij.nu Aftellen.. Gili's,Lombok, Bali en nu Sumatra - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Jorinde Laan - WaarBenJij.nu

Aftellen.. Gili's,Lombok, Bali en nu Sumatra

Door: Jorinde

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

30 Januari 2013 | Indonesië, Samosir

Sorry mensen, ik weet dat het lang heeft geduurt voordat jullie weer een reisverslag lezen,maar het gebreke aan tijd om te internetten of simpelweg geen stroom hebben maakt het nogal lastig.

De afgelopen dagen waren weer erg interessant! Gili's was prachtig. Mooie stranden,super mooi gesnordkeld en heerlijk gegeten. De kamer waar ik verbleef was ook een verademing. Een zeer goed bed. Een kamer met airco, badkamer met westers toilet (die hurktoiletten gaan soms wel vervelen) en warm water uit een regendouche. Nice. Ik ben 4dagen op gili's gebleven en daar ben ik aardig bijgekomen. Gili T, (Trawangan) waar ik zat was nogal het 'party' eiland. Het zat inderdaad vol met toeristen. Maar er waren ook rustige plekken waar niemand was en je een heel strand voor je zelf hebt.
Ook daar is het een eitje omcontact te leggen. Ik ben een paar dagen opgetrokken met een Nederlander en een Duitser.

Na een paar dagen de vakantieganger op het strand te zijn geweest, ben ik weer verder gaan reizen. De dag dat ik de Gili-eilanden verliet had ik een drukprogramma. Voor het eerst. Er was een taxichaufgfeur die mij en een andere Nederlander vand e boot zou halen. Die zou ons naar een mooie waterval op Lombok rijden en dan via een paar punten naar het vliegveld om mij te droppen.
De weg naar de waterval was redelijk aangenaam. Geen airco,maar wel lekker de raampjes open en mooi uitzicht op het mooie landschap van Lombok. Onderweg vond onze chauffeur het nodig om een grote hagedis (ongeveer 1m groot, staart niet meegerekend) dood te rijden op de weg. Erg wreed! De waterval was wel erg mooi,maar omdat we (ik vooral) weinig tijd hadden hebben we er niet gezwommen maar wel vele foto's gemaakt.
De terugweg verliep soepel. De andere Nederlander werd afgezet bij zijn hotel en ik bij het vliegveld. Ik had de dag ervoor besloten om 2 dagen naar Bali te gaan alvorens ik naar Sumatra af zou reizen.

Op bali ben ikverbleven in Sanur, een redelijk rustig gedeelte. Geen Kuta voor mij waar de meeste jonge toeristen helemaal los gaan. Eenmaal daar heb ik een dagje naar Ubud gepland. Een culturele stad. Eerst ben ikiets minder cultureels gaan doen. Ik ben begonnen in Monkey forest. Waar veel apen loslopen. Zo schattig en leuk om te zien hoe die apen domme toeristen alstig vallen. Om een voorbeeld te noemen. Ik zag een man met 5bananen in zijn hadn lopen.hij wouleukop de fotomet een aapdie ergens op een balustrade zat. Die aapdenkt natuurlijk maar aan 1 ding, bananen! Dus die ging vol voor de banenen,sprong halfop hem terwijl de net lief wou lachten naar de camera. Die sukkel begon zelfs te gillen en was zo geschrokken dat die aap zo brutaal was. Erg grappig. Ubud staat ook bekend om de kunst. Dus ik heb een kunstmuseum bekeken en wat rond gehangen.
De dag er na zouik savonds vliegen naar Jakarta en dan naar Medan. De overstap was vreselijk. Ik wist dat ik de nacht op het vliegveld in Jakarta moest doorbrengen, maar het was op straat, want je kon niet zomaar naar binnen. De vluchten waren op zich wel prima. Wel grappig om te zien hoe vaak ik de enige blanke was in de vliegtuigen die ik heb genomen.
Vanuit Medan ging ik met de een busje naar Bukit Lanwang. Dit staat bekendom zijn beschermde jungle met orang oetangs. Tijdens die reis ontmoette ik Mariko, een Amerikaanse vrouw die ook alleen op reiswas. Ik besloot om met haar op pad te gaan en een kamer te delen in Bukit Lanwang.

Het nadeel van Bukit Lawang was dat omd e haverklap de stroom uitviel. Daar heb ik een jungle trek gedaan. Nee geen aangelegde paden echt door de struiken heen wanen met een gids. Ik heb zelfs 2 orang oetangs gezien en vele andere beesten. Ik heb helaas niet een nacht in de jungle geslapen of geraft, wat ik eigenlijk wou doen. De prijzen voor 1 persoon waren zo hoog! En de groep waar ik mee was wou maar 1 dag, dus ik heb mij aangepast. Het is zeker een plek om terug te komen! Snachts lopen apen over je dak heen, waar we soms best van schrokken, want op die golfplaten klinkt dat erg hard.
Na 3 dagen Bukit Lawang ging mijn reis verder...op naar Lake Toba en het eiland Samosir.

Samosir is een eiland wat is ontstaan duizenden jaren geleden door een vulkaanuitbarsting. Het staat vol met huizen van de Batak, die een bepaalde vorm hebben met puntige daken die op boten leken. Samen met Mariko, de Amerikaanse, hebben we een kamer uitgekozen in zo'n huisje. Zo mooi! De mensen zijn hier weer uiterst vriendelijk en helpen je overal mee.
Vandaag hebben we een rondtrip gedaan op een motorfiets samen met 2 Finse jongens die we in ons hotel hebben ontmoet. Geweldige trip met zon en wolken,met temperaturen opnder de 15 graden en boven de 30. Heelijk gegeten in een lokaal restaurantje waar neitmand engels sprak en ik in mijn beste Indonesies alles heb besteld en heb geregeld. Een nadeel was dat ik een heel gesprek moest voeren met een vrouw die geinteresseerd was in mij en mijn leven maar dat was net iets te veel indonesies voor mij,hihi.

Morgen is mijn laatste dag hier. We gaan nog een kookles doen en daarna ga ik weer terug naar Medan. Dan neem ik daar een vliegtuig naar Bandung waar ik nog 2 nachtjes blijf voordat ik naar Jakarta ga en maandag alweer op het vliegtuig stap om naar Nederland te gaan.
Tot nu toe heb ik zoveel gezien en geleerd en het rustig opstaan en vooral niet stressen beval mij zo goed,dat ik ga proberen dit gevoel mee naar Nederland kan krijgen.
Ook het reizen wil ik veel vaker doen. De wereld is zo mooi en een andere cultuur kan zo interessaant zijn. Ik hoop dat ik mijn leven nog vele reizen kan maken.

Helaas is weer de internet verbinding zo slecht dat ik geen foto's kan uploaden. En ook heb ik nog geen telefoon waarmee ik het kan uploaden of kan mailen. Misschien kan ik over een paar dagen mijn laatste verhaaltje posten met foto's en anders moeten jullie maar een x langskomen bij mij thuis om de foto's te bekijken!

  • 30 Januari 2013 - 15:58

    Marlies Swart:

    Wauw Jorinde, wat een avonturen! Ik ben erg jaloers op je! Zo te lezen gaat het reizen je allemaal heel makkelijk af! Ik had ook niet anders verwacht natuurlijk. Heel veel plezier nog de laatste dagen en ik hoop voor je dat je dit gevoel vast kunt houden!

    x

  • 30 Januari 2013 - 17:10

    Etienne:

    Hey Jorinde! Erg leuk om je verhalen te lezen. En net wat je zegt, reizen is echt mooi om te doen. Ik snap wel dat je dit vaker wilt doen. Binnenkort heb ik ook weer een voetbaltripje naar Mexico. Verheug me er heel erg op.
    Goed idee ook van je om het tempo doeloe gevoel mee te nemen naar Nederland. :-) Ben heel benieuwd naar je foto's.
    Geniet er nog ff van!
    Groetjes! X

  • 30 Januari 2013 - 21:46

    Sas:

    Een grote wat.. Dood te rijden??
    Je hebt al veel meegemaakt, leuk hoor!
    Geniet nog even flink!!

    Liefs sas

  • 31 Januari 2013 - 20:42

    Rianne:

    Hi Jorinde,

    Wat een super leuke verhalen zeg! Wat gaat het snel joh, volgende week ben je alweer in Nederland. Zal je verbazen hoe snel je weer in het Estische leven wordt opgezogen, vond ik erg tegenvallen. Gelukkig neem je wel een onvergetelijke ervaring mee!
    Nog heel veel plezier de laatste dagen, ik kom snel eens foto's kijken als je weer in nl bent! Xxx

  • 03 Februari 2013 - 02:48

    Jorinde:

    @ Sas: een grote hagedis
    @ Etienne: Lekker hoor Mexico. We moeten snel weer eens afspreken! Tis alweer veel te lang geleden.
    @ Rianne: Wanneer kom je? :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorinde

Op reis naar Australië en Indonesië

Actief sinds 19 Dec. 2012
Verslag gelezen: 777
Totaal aantal bezoekers 8631

Voorgaande reizen:

24 December 2012 - 05 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: